Burza w kosmosie: egzoplaneta ma pogodę

Egzoplaneta może wyglądać dokładnie tak. (pixabay/Peter Schmidt)
Kosmiczny Teleskop Hubble'a odkrył cyklon na planecie oddalonej o prawie 1000 lat świetlnych. To zdumiewająca obserwacja, jeśli uświadomią sobie Państwo jej rozmiary.

WASP-121b, znana również jako Tylos, to gazowy olbrzym znajdujący się w odległości 880 lat świetlnych. Z galaktycznego punktu widzenia jest tuż za rogiem, ponieważ odległość ta stanowi zaledwie 1 procent średnicy naszej Drogi Mlecznej.

Ale nawet Enterprise potrzebowałby ponad miesiąca, aby podróżować z maksymalną prędkością, nawet jeśli dane dotyczące prędkości w science fiction nigdy nie mogą być zweryfikowane z całkowitą pewnością.

Gdyby był to test wzroku dla teleskopów kosmicznych, rząd z najmniejszymi cyframi i literami nie znajdowałby się w odległości 2 metrów. Zamiast tego tablica znajduje się na powierzchni Księżyca i nie chodzi tylko o rozpoznanie litery "A", ale także o dostrzeżenie niewielkich zmian w tym "A".

W każdym razie Hubble był w stanie wykonać wiele zdjęć w różnych widmach, w różnym czasie i na przestrzeni lat. Od czasu odkrycia WASP-121b w 2015 roku zgromadzono mnóstwo danych.

Idealny obiekt

Fakt, że egzoplaneta może być tak dobrze zbadana, wynika z jej szczególnego składu. Jest to gazowy olbrzym, znacznie 5000 razy większy od Ziemi.

Znajduje się również w minimalnej odległości od swojej macierzystej gwiazdy, dzięki czemu jest wystarczająco silnie oświetlona i może być fotografowana pod różnymi kątami w bardzo krótkim czasie.

Niemniej jednak, aby odkryć pogodę na odległej planecie, wszystkie poprzednie zestawy danych musiały zostać ocenione razem.

Następnie rozpoczęto poszukiwanie najmniejszych zmian w zabarwieniu, pomiarach temperatury i sygnaturze widmowej, co pozwoliło na wyciągnięcie wniosków na temat obecnych pierwiastków.

I oto cykliczne wzorce wskazują na zmiany w atmosferze. Nie do końca porównywalne z Ziemią, ale prawdopodobnie z pogodą na Jowiszu, choć z innymi pierwiastkami, w innych warunkach i w innym układzie słonecznym.

Jest to ekscytujące, ponieważ daje naukowcom wytyczne do poszukiwania pogody, a tym samym atmosfery na innych egzoplanetach, które są bardziej podobne do Ziemi niż gazowy gigant o temperaturze 3000 °F bezpośrednio przed słońcem.

Jednak nie jest to jeszcze wystarczające dla prawidłowej prognozy pogody, ponieważ zaobserwowany cyklon miał miejsce prawie 1000 lat temu.

> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Burza w kosmosie: egzoplaneta ma pogodę